Spring naar inhoud

Opgelucht…en werk aan de winkel

25 januari 2014

Het was even stress afgelopen dagen. Het tijdelijke campagnepand bleek strijdig met verschillende regels. Alleen het achterhalen van welke regels dan was al een tour de force…..Kafkaësk eigenlijk. Francine Verbiest (en wat een schat is dat!) Schreef er een mooi artikel over.  Lees het hieronder.

Nu is alles geregeld, dus we gaan vandaag open!!!! Kom gerust eens langs in de komende weken.

image

Door Francine Verbiest
Even schietschijf i.p.v. schot in de roos.
’t Allerliefst was ik onder ’n steen gekropen toen bleek dat  GroenLinks waarschijnlijk weer net zo snel uit ’t opvallende Pop-up pand in de Breestraat moest als dat zij het hadden betrokken en beplakt. Dat waren de mogelijke gevolgen van mijn rap reageren op de Facebook melding van Patrick Wolfslag met foto van het behoorlijk groene geheel.

Regeltjes….regeltjes…
Elke middenstander in Leiden heeft al ervaring, of zit er nog middenin. De uitgebreide regelgeving die eigenlijk zo eenvoudig zou moeten en kunnen zijn sinds we 1 omgevingsloket kennen voor al onze vragen. Niets in minder waar en je wordt bijna knettergek als je in een procedure zit. Daar waar onze energie naar de nieuwe winkel, de verbouwing, de uitbreiding van het bedrijf of noem nog maar iets op wat van belang is zou moeten stromen, verdwaal je volledig in haaks op elkaar staande regelgeving die ook nog eens nauwelijks te vinden is. Hoe is het mogelijk in deze transparante computertijden.

Opvallen, dat willen we!
Omdat mensen tegenwoordig bijna worden afgestompt door het voortdurende “aanbod” via diverse media (wist je dat we nu in 5 minuutjes absorberen waar je pakweg 30jr geleden 24 uur voor kreeg?) moet je zorgen dat je opvalt anders wordt je niet gezien! Logisch dat daar dan via regels beperkingen aan worden gehangen. Maar dan moet je die wél in 1x kunnen vinden.

Groot en klein
GroenLinks had een leuk idee, een geinig ontwerp en aan léf ontbreekt het hen niet. Ze bedachten de Pop-up store waar Eline Levering hier op Leidsch.nu melding van maakte http://www.leidsch.nu/politiek-talent Hartstikke leuk! Maar een flinke duw tegen de voor de eigen uitingen strijdende MKB’rs in de stad. Ja zég, moet je dan ’n Politieke partij zijn? Mogen dingen ineens wel als ze tijdelijk zijn? Wat vreemd dat zij zo’n grote reclame  hebben, hoe lang geleden is dit aangevraagd enz, enz. Die vragen bereikten mij via de Social Media en mail. En ik stelde ze weer gewoon via diezelfde kanalen aan Pieter Kos.  http://www.leidsch.nu/hakketak-francine-sprak  Pieter was verrast maar begreep al snel waar de ondernemersschoenen wrongen en zei; “Wat voor mijn buurman geldt, geldt ook voor mij. Als onze reclame te groot is gaat ‘ie eraf”

Kafka
Nog geen 24 uur later omschreef Pieter zijn zoektocht door regels en wetten als een met ’n Kafka achtig tintje. Ook hij stuitte tegen onduidelijkheid en verkeerd te interpreteren websites. Pieter beaamde openbaar op Twitter dat de vergunningsregeling in Leiden enorm demotiverend is voor creatieve plannen. Tenslotte meldde hij zichzelf bij handhaving met de mededeling; “Ik geloof dat GroenLinks met ’t tijdelijke Pop-up campagnepand niet volledig aan alle eisen voldoet, kunnen jullie dat ’s bekijken?

Dat gebeurde en toen kwam de onthutsende mededeling dat ’t betrokken pand ’n detailbestemming heeft en niet eens als campagnepand gebruikt mag worden. Staat niet in de regeltjes. Toen ik dát van Pieter vernam met een begeleidende uitnodiging om morgen om 14 uur te openen en direct weer te sluiten en met heel GroenLinks de gewraakte reclame van de gevel te trekken stond het huilen me nader dan het lachen. Sluiten maar liefst! Dát was natuurlijk nóóit de bedoeling, van mij niet en van niemand uit ’t MKB!

Gelukkig….en Blij!
Pieter heeft bewezen dat hij kan pleiten voor een zaak, ze mogen in het pand blijven en alle leuke plannen vanaf nu tot aan de Verkiezingsdatum 19 maart gewoon uitvoeren. En we zijn echt blij, want hierdoor heeft Pieter ontdekt dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de onduidelijke regelzucht en hij ziet het werken samen met zijn fractie daaraan als een mooie klus voor ’t komend jaar! Dus mocht je nog twijfelen op 19 maart? GroenLinks! Loop een dezer dagen gewoon ’s binnen bij ze. ’t Pop-up campagnepand staat op Breestraat 122, met ’n kleinere, door Kunstenaar Merijn Tinga aangepaste reclame, dat dan weer wél!

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: