Spring naar inhoud

Garagedebat, analyse van een duur spel met vooraf vaststaande uitkomst

29 november 2013

1000 ondergrondse parkeerplaatsen extra. Zo staat de afspraak in het collegeakkoord uit 2010 tussen D66, VVD, CDA en SP. Daarmee was de uitkomst van het debat in de gemeenteraad bij voorbaat bepaald. Bovenstaande partijen stemden, in meer of mindere mate van harte, in met het plan om miljoenen euro’s te spenderen aan 1000 ondergrondse parkeerplaatsen.

Samen met de ChristenUnie en de stadspartij heb ik mij gisteren vooral gericht op het ontbreken van onderbouwing voor het getal van 1000, en de manier waaarop het college dit wil financieren.

Om de miljoenen (87-100 miljoen) bij elkaar te krijgen worden allerlei potjes met spaargeld geplunderd. Geld dat wij de komende jaren ontzettend hard nodig hebben om de bezuinigingen op te vangen die mee komen bij de uitvoering van jeugdzorg, thuiszorg en AWBZ, om nog niet te spreken over de door dit kabinet wegbezuinigde hulp om werklozen weer aan een baan te helpen met opleiding of werkervaringsplaatsen. Kwetsbare mensen die onze steun hard nodig hebben de komende jaren. Het college gokt erop dat de garages zo vol komen te staan dat we dit geld wel weer terugverdiend hebben tegen de tijd dat we het nodig hebben. Dat is gokken met gemeenschapsgeld. Helaas hebben we daar al veel te veel slechte voorbeelden van gezien de afgelopen jaren.

En het getal van 1000. Onderzoeksbureau SPARK heeft eerder geconstateerd dat we in Leiden een overschot hebben aan parkeerplaatsen. Als de parkeerder op straat goedkoper kan parlkeren dan in de garage, zal die altijd kiezen voor een plek op straat. Dat is het grootste gevaar voor de bezetting van de garageges, en als we op straat geen plaatsten schrappen is de garage financieel volkomen onverantwoord. Zeker wanneer je ook nog in aanmerking neemt dat de bezoekersaantallen van garages de afgelopen jaren kelderen, zoals in dit onderzoek te lezen valt.

GroenLinks staat open voor het gesprek om die plaatsen op straat te schrappen, dat levert meer kwaliteit op van de openbare ruimte (blik van straat) en zorgt ervoor dat we tenminste nog enige kans hebben dat de miljoenen voor de aanleg van de garage weer zijn terugverdiend op het moment dat dat geld zelf weer hard nodig hebben. Helaas werd onze motie om dan bij opening van de garages ook echt 600 plaatsen van straat te laten verdwijnen niet gesteund.

Toch zijn er lichtpuntjes aan het debat. Onze motie om het Duurzaam Mobiliteitscentrum aan de Haagweg te blijven steunen tot 2022 haalde een meerderheid.  Zo blijft de kans groot dat dit best gewaardeerde parkeerterrein van Leiden open kan blijven!

Erg tevreden was ik ook dat onze motie “geen ongebruikelijke boeteclausules in het contract” werd aangenomen. Deze motie zorgt ervoor dat wanneer de Leidse kiezer in maart bepaalt dat we deze garages helemaal niet willen, het nieuwe stadsbestuur de contracten kan opzeggen zonder aan bizarre boetes vast te hangen. Gewoon een nette vergoeding voor het reken- en tekenwerk dat al is gedaan en kappen met die garages.

Leidenaar, het is nu aan u. Bij de verkiezingen in maart kunt u eindelijk laten weten wat u van deze plannen vindt. Benieuwd naar uw keuze!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: