Spring naar inhoud

Recente cijfers gemeente Leiden ontkrachten noodzaak Morspoortgarage

16 november 2011

Vandaag is bekend geworden dat de Raad van State de gemeente Leiden in het gelijk heeft gesteld met de plannen voor de bouw van de Morspoortgarage. De bewoners van de wijk Transvaal hadden deze procedure bij de Raad van State aangespannen om deze garage tegen te houden.  Het is een ontzettend teleurstellende uitspraak, maar het is nog lang niet over. De Raad van State zegt alleen dat het mag, niet dat het moet. GroenLinks blijft knokken om de Morspoortgarage tegen te houden. Zolang er geen verkeersmaatregelen zijn genomen is de discussie zeker niet afgelopen.

Naast de overlast voor de buurt, stelt GroenLinks ook de noodzaak van de parkeergarage ter discussie. In Leiden blijven de inkomsten van parkeren achter op de ramingen; er zijn minder parkeerders dan verwacht. In de Commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid is tijdens de begrotingsbehandeling hierop ingegaan. Wethouder Strijk gaf daar aan dat hij een ‘stijging van de bezettingsgraad’ als oplossing voor dit probleem ziet. GroenLinks Leiden vindt dit een vreemde oplossing. Als je de bezettingsgraad wil verhogen, moet je niet óók het aantal parkeerplekken verhogen, dan neemt de bezettingsgraad juist àf. Dat kan iedere middelbare scholier met Wiskunde A in het pakket je voorrekenen.

GroenLinks is blij dat de Gemeente ook heeft gekeken naar het parkeren tijdens zogenaamde piekuren. Piekuren zijn in Leiden op donderdagavond en zaterdagmiddag. In de Parkeermonitor van deze maand staat letterlijk dat de Morspoort en de Morssingel ruimte over hebben tijdens deze piekuren. Elke mogelijke noodzaak voor een parkeergarage bij de Morspoort wordt door de Gemeente Leiden zelf weerlegd met harde cijfers. Er is geen noodzaak voor een Morspoortgarage. Er is een meerderheid in de gemeenteraad die deze garage gewoon niet wil. Als alle partijen zich eerlijk uitspreken komt de garage er dus gewoon niet.

4 reacties leave one →
  1. Meke Bootsma permalink
    17 november 2011 08:47

    De wijkvereniging Transvaal heeft altijd betoogd dat nut en noodzaak voor de bouw van de parkeergarage nooit is aangetoond door de Gemeente. Ik ben blij dat nu ook harde cijfers het gelijk van de WTL aantonen. De Raad van State heeft alleen getoetst of de gemeenteraad bevoegd is de besluiten te nemen die zijn genomen en of de gevolgde procedure goed was. De Raad van State toetst niet of het gaat om wanbeleid. Elke gemeente is gerechtigd om slechte besluiten te nemen zolang de democratische regels worden toegepast en er geen wetten worden overtreden.
    In de binnenstad van Leiden is een schreeuwend tekort aan gratis parkeerplaatsen, maar geen tekort aan betaalde parkeerplaatsen. Iemand die per uur 2,70 Euro wil betalen vindt altijd wel een plek. Mensen die werken, wonen of bezigheden hebben in Leiden gaan niet per uur betalen. Het huidige beleid van de gemeente om de gratis parkeerplaatsen op te ruimen en tegen hoge investeringskosten betaald parkeren te realiseren zal het paard achter de wagen spannen. Meer mensen zullen de stad mijden en hun heil zoeken op plaatsen waar wel kan worden geparkeerd zonder hoge extra kosten. De gemeente blijft vervolgens zitten met de niet renderende hoge investeringen.
    De gemeente stelt dat veel betaald parkeerplaatsen een impuls zal zijn voor de middenstand. Een relatie tussen een aantrekkelijk winkelaanbod en veel betaald parkeren is echter nooit aangetoond.

  2. Ger Hungerink permalink
    25 januari 2012 10:06

    Maak van dat terreintje toch een parkje. Dat was het ooit, totdat er zonodig geparkeerd moest worden. Dat parkeren kan in overvloed, 300 meter verderop op het Haagweg terrein, en er rijden nog busjes ook.
    Leiden wil het langste park van Nederland, het Singelpark. Het zal me niet verbazen als het uniek wordt in Nederland omdat het een parkeergarage krijgt…
    En dat moet op de werelderfgoedlijst komen?

  3. Ger Hungerink permalink
    29 januari 2012 23:37

    Mijn indruk is dat de Morspoortgarage hoe dan ook doorgedrukt wordt, niet omdat er enige noodzaak toe is, maar omdat de middenstand denkt dat er met (nog) meer parkeergelegeheid ook meer mensen komen winkelen. De wethouder weet volgens mij best dat er verlies zal worden geleden, maar gunt de winkeliers meer klanten.

    Dat zou tot daar aan toe kunnen zijn, maar de voorstanders maken een denkfout. Leiden heeft helemaal niet zo’n aantrekkelijk winkelgebied. Met de Haarlemmerstraat, en wat rond de Korenbeursbrug houdt het gewoon op. Ga naar willekeurige welke kleinere stad en zie hoe ze daar een veel aantrekkelijker en groter winkelgebied hebben: Haarlem, Delft, Gouda, Dordrecht, Alkmaar, Hoorn, …. Leiden kan er niet aan tippen. Waarom zouden mensen hierheen willen komen? Die garage voorziet in geen enkele behoefte, ook geen toekomstige.

    • 2 februari 2012 18:48

      Beste Ger, Ik denk dat we het grotendeels eens zijn. Helaas is het tempo waarin de garage wordt doorgedrukt steeds hoger. De wijkvereniging wordt totaal genegeerd. Ik blijf zoeken naar mogelijkheden om de bouw van deze vreselijke garage tegen te houden, maar het wordt wel steeds lastiger.

Plaats een reactie